Friday 17 January 2014

LUAHAN RASA SEORANG BLOGGER BARU............

Sedar tak sedar sudah hampir setahun saya menjadi blogger. Sudah 71 posting yang berjaya diterbitkan. Saya amat gembira, bersyukur dan berterima kasih kerana mendapat sambutan daripada pembaca blog yang prihatin dan meminati tulisan saya. Walaupun bilangan " pageviews " saya tidak begitu besar tetapi alhamdulillah ada lebih 6400 pageviews sekarang dengan " audiens " daripada negara di seluruh dunia seperi USA, Russia, Indonesia, Vietnam, Brunei, China, Canada, Jerman, United Kingdom, Hongkong, South Korea, Singapura, Ukraine, Thailand. 

Sebenarnya melalui blog, saya ingin berkongsi pengalaman dan kenangan sepanjang hidup yang masih jelas terpahat dalam ingatan saya bersama-sama kaum keluarga, sahabat handai, masyarakat dalam dan luar negara amnya serta generasi kita yang akan datang. Itulah tujuan utama saya berblogging dan mungkin juga semua blogger lain. Betul tak?

Hakikatnya bukanlah sukar sangat untuk menulis. Yang sulit sedikit ialah untuk memilih skop penulisan yang sesuai dan memberikan nama kepada tajuk posting yang dapat menarik perhatian pembaca atau yang boleh mengujakan pembaca untuk mengetahui kisah selanjutnya. Selain daripada itu ialah layout posting yang lebih menarik terutama apabila disertakan dengan gambar-gambar yang sudah tentu perlukan penyusunan yang sesuai dengan cerita yang berkaitan. Selain daripada itu banyak perkara baru yang perlu dipelajari seperti cara meluaskan audiens dan bagaimana memperolehi pendapatan tambahan melalui iklan di blog. Perkara inilah yang saya masih belum menguasai.dan mempelajarinya. Di samping itu untuk menulis kita perlukan masa yang sesuai bergantung kepada panjang pendeknya blog penulisan. Tidak dilupakan tatabahasa, sistem ejaan dan ragam bahasa penulisan yang betul, perlu juga diberi perhatian supaya kita dapat menunjukkan contoh penggunaan Bahasa Melayu ( pilihan bahasa yang saya gunakan ) yang baik dan betul.

Walaupun demikian, penulisan blog ini memberi pengalaman dan keseronokan meluahkan perasaan dan fikiran melalui tulisan dan peluang memberi komen terhadap blog - blog lain. Satu yang memberangsangkan ialah apabila posting kita mendapat sambutan daripada pembaca yang memberikan komen terhadap kisah yang ditulis. Rasa amat teruja membaca komen mereka dan memang sentiasa tertunggu-tunggukannya. Semakin mengujakan apabila ada " follower " yang bukan sahaja terdiri daripada kenalan rapat tetapi juga " blog walkers " Sudah tentulah kita akan dapat menjalin hubungan persahabatan dengan mereka dan memperluaskan lagi golongan kenalan kita. Melalui penulisan blog juga kita dapat mengisi masa lapang dengan perkara yang berfaedah dan menajamkan lagi teknik penulisan dan akal. 

Sekianlah.... selamat berblogging seterusnya kepada semua blogger..... semoga tulisan blog dapat mengisi kekosongan jiwa dan akal dengan maklumat yang bermanfaat untuk pengetahuan dan kehidupan di dunia fana ini..........SELAMAT TAHUN BARU 2014.

2 comments:

  1. Cuja, Tahniah! Berjaya capai satu tahun sebagai blogger. Terima kasih berkongsi pengalaman.

    ReplyDelete
  2. Terima kasih dengan galakan dan sokongan yang kerap Nora berikan.....semoga kita sama-sama dapat menulis dengan lebih baik seterusnya .....

    ReplyDelete