Saturday 9 November 2013

KEMBARAANKU DI BEIJING 4

 HARI 4 ( 27.10.2013, Ahad )

Selamat tinggal dan terima kasih pada hotel, kalau tak silap Tai Shun Business Hotel jam 8.13 am. Yang pandai membaca tulisan Bahasa China di papan tanda hotel itu betulkan sendirilah ya.  Kami bertolak selepas bersarapan di Restoren Halal di sebelah hotel tersebut yang setiap pagi dikunjungi mulai jam 6.30 - 7.30 am. Seperti cerita di posting terdahulu, kami terpaksa check out awal untuk meneruskan pengembaraan dan terus berangkat pulang selepas acara lawatan berakhir untuk menjimatkan masa perjalanan dan sebagainya.                                                                                                                                                         
Jam 9.05 am kami telah berada di Bilik Taklimat Fresh Water Pearl Centre di bangunan Kompleks Sukan, untuk mendengar penerangan yang diberikan oleh Manager yang masih muda belia bernama Yan Yu yang berumur sekitar 20 tahun.







Hjh Rubiah mengucapkan tahniah kepada Tuan Muda Yan Yu yang kebetulan pada hari itu sedang meraikan Hari Ulangtahun Perkahwinan ibu bapanya dan berjaya menyampaikan taklimat tentang Pearl ( Mutiara ) terutama cara-cara mengenali mutiara tulen dan palsu. Yang tulen apabila 2 biji mutiara digosok antara satu sama lain akan mengeluarkan rasa kasar dan debu sementara yang palsu tidak sedemikian.












Yan Yu menerangkan ada aneka warna pearl di kedainya iaitu putih, perang, kuning, hitam seperti yang di tangannya. Yang di sebelah tu pun menunjukkan minat.....















Posing beramai selepas puashati membeli dengan harga mampu beli....sekitar 11.04 am
Kak Nah sedang memperaga sesuatu di jarinya....Di dalam cermin aneka hiasan pearl.....










12.01 kami makan tengahari di Xinjiang Muslim Restaurant seperti cerita posting terdahulu.
Dalam perjalanan keluar restoren jam 12.26 sempat merakam gambar penjual pelbagai jenis makanan  kuaci matahari seperti depang / bepang.












Abidah sempat pula meneliti bunga yang ditanam di tepi jalan menghala restoren
Selepas Solat di Masjid Nan Dou Ya 13.20, kami bergambar bersama Tuan Imam "Ibrahim" berhampiran kotak derma amal jariah yang disediakan.
Jam 13.40 kami berada di Tea House untuk mendengar taklimat oleh Mindy tentang kehebatan minum teh kepada kesihatan dan kecantikan diri sambil menikmati pelbagai jenis teh China seperti berikut :

1. White Tea
2. Old Puerh Tea
3. Oriental Beauty ( The King Of Oolong Tea )
4. Jasmine Tea
5. Litchi Tea ( Black Tea )
6. Tian Qi Flower

                                                                          

Yang masih berbaki wang berbelanja sakan di sini.   Yang sudah tipis bekalan balik tanpa membawa apa-apa buah tangan dari sini.       Hu! Hu!Hu!                                                                            








Jam 14.30 kami bertolak ke Hong Qiao Pearl Market  di Tian Tan Lu Street yang papan tandanya ada tulisan rumi. Yang tidak mahu shopping lagi memutuskan berehat dalam bas yang diletak di kawasan parkir yang agak jauh daripada supermarket itu, sambil memerhatikan gelagat penduduk yang lalu lalang terutama pasangan muda mudi. Dato' Khatijah salah seorang peserta rombongan yang tertua, memberi pandangan bahawa pasangan sedemikian tidak ada yang menunjukkan perlakuan tidak bermoral sepanjang pemerhatian beliau yang kerap tinggal dalam bas semasa kami yang lain berurusan membeli belah atau bergambar di tempat bersejarah kerana masalah kesihatannya.

Kemudian kami ke Ya Show Clothing Supermarket dan berada di sana sekitar jam 17.00 hingga 18.00, tetapi tidak berbelanja pun kerana telah kehabisan " reserve money"  akibat perancangan money planner yang agak lemah. Hu! hu! hu! Lagi pun tiada yang sesuai untuk dibeli lagi. Satu yang ketara tiada tanda harga dilekatkan pun pada setiap produk jualan yang dipamerkan.

Akhir sekali kami singgah makan dan solat di Restoren Padang jam 19.03 seperti cerita dalam posting Menu Makanan Muslim Di Beijing.

Gambar di sebelah ini diambil jam 19.40 di restoren tersebut selepas makan dan bersiap sedia untuk bersembahyang. 

Waktu Solat Maghrib di Beijing hari itu ialah 18.22, Isya' 19.48. Memandangkan waktu Maghrib telah hampir luput kami pun memutuskan untuk Solat Jamak Ta'khir. Terngiang pula kata-kata ilmuan agama yang menyarankan sebaiknya makan dulu sebelum solat supaya solat lebih khusyuk. Entahlah. .Maaf bukan selayaknya saya menyebut peraturan tentang bab agama kerana bukan bidang saya.. sekadar pandangan sahaja.....







4 comments:

  1. Kalau melancong ikut group, memang itulah tempat-tempat yang akan dibawa. Cuja tak berbelanja ke?

    ReplyDelete
  2. Ada.. ala kadar je..terpikat juga dgn sutera, jade, pearl, assesori rumah, produk cenderahati & kesihatan ( koyok ) dari negara tu..tengok orang lain berbelanja kita pun teringin..perempuanlah katakan...he!he!he!

    ReplyDelete